Cara-Cara Ujian Kehamilan

Setelah mengetahui tanda-tanda kehamilan, sudah pasti kita tak sabar kan nak tahu cara-cara ujian kehamilan yang sesuai dan biasa digunakan. Berikut adalah beberapa cara yang boleh bakal-bakal mama jadikan panduan:

1. Ujian kehamilan di rumah: 

Ujian kehamilan di rumah biasanya dilakukan dengan menggunakan alat ujian kehamilan yang dijual di farmasi atau kedai-kedai ubat. Alat ini mengesan kehadiran hormon kehamilan, iaitu human chorionic gonadotropin (hCG) dalam air kencing. Ujian ini boleh dilakukan selepas tempoh haid yang tertunggak selama lebih kurang seminggu. (Terdapat pelbagai jenis alat ujian kehamilan, mama sekalian boleh beli alat tersebut mengikut bajet masing-masing yee :) )

2. Ujian darah: 

Ujian darah mengukur tahap hCG dalam darah. Ia lebih sensitif daripada ujian kehamilan di rumah dan boleh mengesan kehamilan dalam tempoh beberapa hari selepas bakal mama merasakan gejala awal kehamilan. Ujian darah juga boleh membantu menentukan tahap kehamilan mama-mama sekalian.

3. Pemeriksaan fisikal: 

Dilakukan di klinik dan doktor biasanya akan melakukan pemeriksaan fizikal ke atas perut bakal mama untuk mengesan ukuran dan bentuk uterus serta mengesahkan kehamilan melalui kehadiran tanda-tanda seperti pembesaran uterus, peningkatan kadar aliran darah ke panggul, dan tindak balas janin.

4. Pengimbasan ultrabunyi: 

Pengimbasan ultrabunyi adalah cara yang paling tepat untuk mengesahkan kehamilan dan membantu menentukan tempoh kehamilan mama. Ia membolehkan doktor melihat bayi yang sedang berkembang dalam rahim serta menilai keadaan bayi dan rahim mama.

Sekiranya mama merasakan gejala-gejala awal kehamilan atau mengalami tempoh haid yang tertunggak, disyorkan agar mama segera berjumpa dengan doktor atau pakar perubatan untuk mendapatkan nasihat dan penjelasan lanjut mengenai cara mengesahkan kehamilan mama. Jangan lambat-lambat tau, si kecil sudah tidak sabar untuk bersama-sama dengan mama.

Semoga dengan perkongsian ini dapat membantu bakal mama sekalian. Follow kami bagi mendapatkan info-info yang lebih menarik berkaitan Tips Papa Mama :)


Tips seterusnya : 

https://www.tipspapamama.com/2023/05/mengenal-tanda-tanda-kehamilan-pertama.html

https://www.tipspapamama.com/2023/05/5-langkah-persediaan-menjadi-seorang.html

Post a Comment

Previous Post Next Post