Tanda-Tanda Kehamilan Pertama

Seperti biasa, setiap pasangan yang berkahwin ingin memiliki cahaya mata. Kita semua percaya dengan kehadiran sikecil pasti akan lebih mengeratkan lagi hubungan pasangan dan memberi seri didalam kehidupan. Pasti ramai yang tak sabar nak tahu tanda-tanda kehamilan terutama bagi yang pertama kali akan bergelar seorang mama.

Berikut adalah beberapa tanda-tanda kehamilan pertama yang sering dialami oleh wanita:

1. Kelewatan haid: 


Ini mungkin tanda paling jelas dari kehamilan pertama jika anda seorang yang tiada masalah mengenai waktu haid. Namun, ada beberapa faktor lain yang boleh menyebabkan kelewatan haid, jadi perlu dilakukan ujian kehamilan untuk memastikan kehamilan.

2. Mual dan muntah: 


Wanita hamil sering mengalami mual dan muntah pada awal kehamilan, terutamanya di pagi hari. Keadaan ini dikenali sebagai "morning sickness".

3. Payudara terasa sakit dan bengkak: 


Wanita hamil sering mengalami pembengkakan dan kepekaan pada payudara pada awal kehamilan. Tetapi ia bergantung kepada sesetengah wanita sahaja. Ada yang tidak akan mengalami tanda seperti ini.

4. Perubahan mood: 


Ini sering berlaku dan hampir semua wanita yang hamil mengalami perubahan hormon dan menyebabkan perubahan mood. Wanita hamil sering merasa mudah tersinggung, cemas, sedih, atau mudah untuk depresi.

5. Lemas dan mudah letih: 


Wanita hamil sering merasa letih dan lemah pada awal kehamilan kerana perubahan hormon dan peningkatan keperluan tenaga tubuh. 

6. Perubahan selera makan: 


Beberapa wanita hamil merasa makanan yang biasa mereka sukai menjadi tidak sedap dan selera mula berubah. Sebaliknya, mereka boleh mempunyai keinginan makanan tertentu.

7. Kram perut atau sakit: 


Wanita hamil boleh mengalami kram atau sakit ringan di perut bahagian bawah pada awal kehamilan. 

8. Sering buang air kecil:


Pundi kencing wanita hamil seringkali terangsang lebih cepat kerana perubahan hormon, jadi mereka perlu sering buang air kecil.


Perlu diingatkan bahawa tanda-tanda kehamilan pertama boleh berbeza-beza dari wanita ke wanita dan boleh disebabkan oleh faktor lain selain kehamilan. Jika anda mengalami beberapa tanda-tanda di atas dan mencurigai bahawa anda hamil dan akan menjadi seorang mama, sebaiknya lakukan ujian kehamilan dan berbincang dengan doktor untuk mendapatkan perawatan prenatal yang tepat.

Semoga dengan perkongsian ini dapat membantu bakal mama sekalian. Follow kami bagi mendapatkan info-info yang lebih menarik berkaitan Tips Mama Papa :)


Tips seterusnya : 

https://www.tipspapamama.com/2023/05/cara-cara-ujian-kehamilan.html

https://www.tipspapamama.com/2023/05/5-langkah-persediaan-menjadi-seorang.html

Post a Comment

Previous Post Next Post